zaterdag 19 maart 2016

Tienermoeder


Bij het woord tienermoeder, horen vaak heel veel vooroordelen.
Tienermoeder zijn een stel kansloze meiden die niet weten wat ze in hun hoofd halen toch?
Nou, ik vind dat niet!
Aan het moederschap zit geen leeftijd verbonden.
Iemand van 18 kan het net zo goed doen, als iemand van 30.

Ik ben ook een tienermoeder.
Twee dagen na mijn 18e verjaardag stond ik met een positieve zwangerschapstest in mijn handen.
Mijn hart zat in mijn  keel!
Ik schrok me helemaal rot.
Shit, wat nu?

Ik heb altijd gezegd dat ik moeder wou worden, maar 18 jaar was wel heel vroeg!
Abortus kwam niet in ons op.
Het kindje zou sowieso welkom zijn, ook al was het niet gepland.
Het word echt wel groot.
Maar hoe?

Ik zat nog op school, maar gelukkig zat ik mijn laatste jaar.
Ik was halverwege september uitgerekend, en in juli zou ik mijn diploma krijgen.
Het is mij gelukt!
Toen was de dag van mijn diploma uitreiking.
Ik werd opgeroepen om naar voren te komen, en daar loop je dan te waggelen met een hele dikke buik.
Ik voelde de ogen branden in mijn rug. en hoorde mensen fluisteren.
Hoezo ongemakkelijk? Kom op, ik ben ook maar een mens!

Als ik op straat liep, zag ik de mensen kijken.
Ik zag hoe ze schuddend naar mijn buik keken.
Dat was soms behoorlijk pijnlijk.
Natuurlijk weet ik zelf ook wel dat ik erg jong was
Iemand vroeg zelfs aan mij, of de vader nog in beeld was?
Sorry hoor, maar niet alle jonge vaders lopen weg.
In tegen deel zelfs, deze vader heeft me in alles gesteund.

We hebben alles op alles gezet dat ons kindje het goed zou krijgen.
Oké, we hadden nog geen eigen woning.
Maar daar kijkt een baby toch niet naar.
Ze kreeg heel veel liefde van ons, dat is het belangrijkste.

We zijn tot ons meisje 1 werd, bij mijn ouders blijven wonen.
Heel fijn eigenlijk.
Sommige dingen weet je al kersverse moeder gewoon nog niet, en als je dan een beetje
hulp van je eigen moeder kan krijgen is dat erg fijn.

Toen ik 19 was, hebben we een eigen woning gekocht en op dat moment kwam ik erachter
dat ik in verwachting was van onze tweede meid.
Ik ben blij dat er tussen onze twee dames niet zoveel leeftijdsverschil zit.
Ze kunnen heel veel aan elkaar hebben.
En dat hebben ze ook.

Mensen hebben altijd wel commentaar, omdat dat gewoon erg makkelijk is.
Je kan het niet goed doen bij een ander.
Maar ik ben blij dat het zo gelopen is en ik zou de tijd nooit terug willen draaien.
Het is niet altijd makkelijk geweest.
Maar dat zal op een andere leeftijd ook niet altijd zo zijn, denk ik.



Met ons gaat het erg goed.
We zijn een gelukkig gezinnetje.
En ik ben blij dat ik een jonge moeder ben.

Liefs...




3 opmerkingen:

  1. GEWELDIG! Je bent een super mama en dat ziet iedereen. Geweldig geschreven. ♡

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het was idd niet gemakkelijk geweest maar alle respect.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Super mooi geschreven een trotse mama van 2 kindjes <3

    BeantwoordenVerwijderen